selamat menjamu minda...

Tuesday, May 26, 2009

Chapter 10

Free Image Hosting
"wah.. cantiknya dia.. kenapalah aku tak secantik dia.." Emm.. mengapa mesti nak jadi cantik? haha.. soalan yang baik! soalan yang baik akan memberikan jawapan yang yang akan membuatkan kita akan lebih berfikir.. jawapan kepada soalan tadi adalah.. siapa yang tak nak jadi cantik? haha.. siapa? orang gila saja yang tak nak.. memang kita perlu nampak cantik, namun janganlah sampai melebihi batas fikiran dalam mengejar kecantikan.. maksudnya sampai menyusahkan sendiri, menyakitkan diri dan yang paling penting menyimpang dari ajaran agama..
kadang-kadang insan lupa bahawa mereka telah memahami kecantikan itu dari luar padahal hakikat sebenarnya kecantikan itu adalah dari dalam..(macam selalu dengar jer kan) sebenarnya tak usahlah dikejarkan kecantikan yang di luar itu kerana di dalam diri kamu telah dizahirkan bersama kecantikan yang hanya menunggu masa untuk kamu serlahkan.. seperti.. dia nampak cantik kerana budi bahasanya.. dia nampak cantik kerana kepandaiannya.. dia nampak cantik kerana gurauannya.. ah.. cukuplah tu nanti ada yang membangga diri.. haha.. nanti kita sambung lagi.. salam dunia..
Untuk muslimin dan muslimah..
Yang penting adalah..
1.kecantikan Jiwa (jamâl al-Rûh)
2.kecantikan Akal (jamâl al-’Aql).
3.kecantikan diri (jamâl al-Nafs)
Rasululah saw bersabda: ''Ketahuilah di dalam tubuh itu ada segumpal daging. Bila ia baik, maka baik pulalah seluruh perbuatannya. Dan, apabila ia rusak, maka rusak pulalah seluruh perbuatannya. Ketahuilah itu adalah hati.'' (HR Bukhari dan Muslim).
P/S: terbuktilah kecantikan dari dalam itu lebih penting.. hahaha

Saturday, May 23, 2009

Intermission..

Woi..
Apa yang kau bicarakan ini..
Menghiburkan hati..
Tunjukkan padaku definisi hiburan..
Yang kau bilang menghapus kebosanan..
Em.. memang dalam angan..
Mereka.. yang kau bilang aku punya kawan..
Hahaha.. Kawan..
memang dalam angan..
Keseronokan..
memang dalam angan..
Percutian..
Memang bosan..
Free Image Hosting

Thursday, May 14, 2009

Intermission..

Image Hosting

hari sudah petang..
lekas kau pulang..
emak kau bimbang..
lekas kau pulang..
rindu mula datang..
lekas kau pulang..
jalan kau menyimpang..
lekas kau pulang..
lekas kau pulang..
lekas kau pulang..
cukup..
jangan bimbang..
kerna.. aku sudah pulang..
syukur ku bentang..
pada yang maha penyayang..

Tuesday, May 12, 2009

Chapter 9

Assalamualaikum.. kali ini mungkin topik yang agak mementingkan diri sedikit. he3. . Pasal aku dah balik ke rumah.. di Kuching, Sarawak.. last balik. em.. raya tahun lepas.. Pergh. what can i say.. eventhough i'm a man.. but man do have sort of feelings too.. I'm not shy to say that i miss my family.. coz.. they are my family... aku, kalau balik ke kuching, mesti flight malam. why? the secret is.. permandangan di Kuching pada waktu malam dari atas memang superb.. tak percaya? try it yourself.. tiket ke Kuching pun murah sekarang ini.. He3..
Sorry.. for being selfish.. hope you all enjoy your holidays..

Image Hosting


Gelap tanpa bulan..
kabus penuh awan..
aku tak nampak bukan buta..
aku tak ingat bukan alpa..
kemudian..
satu persatu nampak cahaya..
tersusun indah di bawah sana..
seperti pelita di bulan ramadhan..
cahaya yg indah menerangi jalan..
terima kasih pada Mu..
Aku kembali lagi ke situ..