selamat menjamu minda...

Monday, April 27, 2009

Intermission..

Image Hosting

Aku letih..
riak berbeza yang mereka tagih..
yang jauh harap ku meraih..
yang dalam kuat menagih..
tapi bukan letih kerana aku yang bersedih..
Aku letih..
bila mereka, realiti, dan imaginasi mengerlih..
mereka ingin bertatih..
dunia ingin dipulih..
imaginasi tak sudah putih..
tapi adakala rasanya gurih..
Dia yang tak pernah letih..
di arash-Nya tetap menabur kasih..

Tuesday, April 21, 2009

Chapter 8

Image Hosting
Boleh... Awak boleh apa? Boleh ubatkan orang? Boleh skor wlpun stdy last minute? Boleh nyanyi sedap? Boleh tahan maki? Ye ke boleh ni? Mana boleh kalau macam ni.. Semua awak boleh..

OPS!!! Boleh pulak tak puas hati.. tak boleh macam tu geng.. Awak boleh tengok dunia ni pun dah patut bersyukur.. sebab ada yang tak boleh.. mereka boleh sebab Dia yang nak.. Dia nak bolehkan sebab Dia tahu.. tapi kalau awak tak boleh buat.. tak boleh dapat.. tak boleh terima.. boleh lah mula bertaubat.. sebab,mana boleh tak percayakan Qahda dan Qadar.. Awak dah besar dah boleh fikir sendiri kn?

Monday, April 13, 2009

Chapter 7

TENANG.. bukan senang. tak semua orang boleh tenang.. Sebabnya Si TENANG ni memang banyak musuh, dah macam ahli politikus(ops terlebih sudah).. di sebelah kanan terburu tak sabar menunggu, sebelah kiri marah berkobar-kobar, di belakang terlebih bersemangat(over excited) tak boleh nak tahan.. pendek cerita memang keliling pinggang musuh Si TENANG..

TENANG.. cool.. bukan cold.. bukan juga Daddy Cool (lagu yg dinyanyikan oleh Boney M)...
apa jua masalah, kerumitan atau pun cubaan yang datang, ianya bukan sekadar datang kosong.. bukan sekadar menyusahkan.. membinasakan.. mencelakakan.. TENANG... fikir semula.. siapakah yang anda tahu pernah menerima dugaan yang hebat? apa pun jawapan yang anda semua fikirkan, walaupun berbeda tapi satu persamaan yang mereka ada.. MEREKA ADALAH ORANG YANG HEBAT! hanya orang yang hebat sahaja LAYAK menerima dugaan yang hebat!

Image Hosting


TENANG.. jangan runsing.. TENANG .. jangan pening.. sekiranya anda ditimpa musibah besar, jangan salahkan diri, jangan salahkan tuhan.. cuba berTENANG.. dan bila anda sudah TENANG.. anda akan sedar, pertolongan sentiasa ada.. takkan habis udara walaupun kita sedut berkali-kali..

aku ini bukanlah pakar motivasi jiwa, atau fabrikasi minda.. cuma ingin berkongsi teori..

and for muslimin and muslimah..

Image Hosting

Thursday, April 2, 2009

Intermission..

Free Image Hosting by FreeImageHosting.net


Indahnya dunia..
Jika ditutupkan mata..
Tak tergambar zat-zat Nya..
Kerna..
Dunia itu lebih bermakna..
Lebih sempurna..
Suci tanpa dosa..

Indahnya peribadi..
Jika ditutupkan badan..
Dibalutkan dengan kain kesabaran..
Dipintalkan dari benang-benang ihsan..
Dan..
Dicorakkan dengan warna-warni insan..

Indahnya perasaan..
Jika dikongsi dengan teman..
Digetarkan dengan al-quran..
Tidak hanya memandang tapi merasa..
Tidak hanya sayang tapi menjaga..

Janganlah berbakti untuk meminta..
Dan tak berbudi bila menerima..
kerna Dia bukan hamba..
Itu kita..

Wednesday, April 1, 2009

Chapter 6

Merajuk.. hahaha.. topik yang hangat!! sebenarnya merajuk ini sangat unik kerana 90% daripadanya diceritakan oleh bahasa tubuh. Tak percaya, mari saya buktikan.. mari, mari, mari,..

Free Image Hosting

sekiranya seseorang itu merasa merajuk dengan anda, anda akan merasakan atmosfera sekeliling anda amat berlainan daripada biasa, sesak dan tidak selesa.. seolah-olah diri kita diperhatikan oleh pemangsa...( yang ini mungkin sudah melebih-lebih) pada ketika itulah anda cuba perhatikan dirinya.. perwatakan, rentak dan ekspresi wajahnya.. adakah perwatakannya berubah-ubah.. rentaknya cepat.. dan ekspresi wajahnya seakan-akan marah tapi tidak.. dan bila ditanya.. sebagai contoh.. "Jom papa bawa adik gi jalan-jalan?" dan jawapannya "tak nak.." sah dia merajuk, dan sekiranya jawapannya lebih panjang maka tahap rajukkannya lebih kuat.. sebagai contoh.. "Bro lu nak wa tolong ajar?" ... " tak payah, wa boleh cari sendiri.." dan sekiranya jawapannya berunsurkan sindiran, anda harus berhati-hati sedikit, sebagai contoh.. "awak marah dengan saye ke ni?"... "tak, saye tak marah, saye suke sangat.."

seandainya rajukan itu pada tahap kritikal.. ianya akan diceritakan 100% melalui bahasa tubuh contohnya, jika di tanya, dia akan diam, menjeling atau lebih menakutkan melakukan sesuatu yang diluar jangkaan seperti berhenti dari melakukan sesuatu yang dilakukan sebelum itu, merenyukkan kertas atau kain (sekiranya memegang kertas atau kain pada ketika itu) dan paling menakutkan ialah berlari masuk ke bilik tidur ( payah kes ni, mungkin terjadi kepada suami dan isteri sahaja).

merajuk bukan hanya mendekati pasangan bercinta tetapi hal-hal lain juga, seperti persahabatan, kekeluargaan dan lain-lain lagi.. merajuk tidak seharusnya dikendalikan secara rasional tetapi emotional.. bemain dengan perasaan bukan pemikiran..