selamat menjamu minda...

Image Hosting

Wednesday, April 1, 2009

Chapter 6

Merajuk.. hahaha.. topik yang hangat!! sebenarnya merajuk ini sangat unik kerana 90% daripadanya diceritakan oleh bahasa tubuh. Tak percaya, mari saya buktikan.. mari, mari, mari,..

Free Image Hosting

sekiranya seseorang itu merasa merajuk dengan anda, anda akan merasakan atmosfera sekeliling anda amat berlainan daripada biasa, sesak dan tidak selesa.. seolah-olah diri kita diperhatikan oleh pemangsa...( yang ini mungkin sudah melebih-lebih) pada ketika itulah anda cuba perhatikan dirinya.. perwatakan, rentak dan ekspresi wajahnya.. adakah perwatakannya berubah-ubah.. rentaknya cepat.. dan ekspresi wajahnya seakan-akan marah tapi tidak.. dan bila ditanya.. sebagai contoh.. "Jom papa bawa adik gi jalan-jalan?" dan jawapannya "tak nak.." sah dia merajuk, dan sekiranya jawapannya lebih panjang maka tahap rajukkannya lebih kuat.. sebagai contoh.. "Bro lu nak wa tolong ajar?" ... " tak payah, wa boleh cari sendiri.." dan sekiranya jawapannya berunsurkan sindiran, anda harus berhati-hati sedikit, sebagai contoh.. "awak marah dengan saye ke ni?"... "tak, saye tak marah, saye suke sangat.."

seandainya rajukan itu pada tahap kritikal.. ianya akan diceritakan 100% melalui bahasa tubuh contohnya, jika di tanya, dia akan diam, menjeling atau lebih menakutkan melakukan sesuatu yang diluar jangkaan seperti berhenti dari melakukan sesuatu yang dilakukan sebelum itu, merenyukkan kertas atau kain (sekiranya memegang kertas atau kain pada ketika itu) dan paling menakutkan ialah berlari masuk ke bilik tidur ( payah kes ni, mungkin terjadi kepada suami dan isteri sahaja).

merajuk bukan hanya mendekati pasangan bercinta tetapi hal-hal lain juga, seperti persahabatan, kekeluargaan dan lain-lain lagi.. merajuk tidak seharusnya dikendalikan secara rasional tetapi emotional.. bemain dengan perasaan bukan pemikiran..

3 comments:

  1. siapa suka merajuk arr?
    kau ka?? hehehe~

    ReplyDelete
  2. aku? hahaha.. seingat aku time kecik2 kawu agik kuat merajuk dr aku.. hehehe just kid..

    ReplyDelete