selamat menjamu minda...

Friday, February 27, 2009

Chapter 3

3 subjek misterius yg sentiasa tepantul di cermin kehidupan masyarakat kita iaitu nasib, hantu dan cinta..

bermain dengan nasib bermakna bermain dgn kewarasan.. itulah subjek misterius yg pertama iaitu nasib.. nasib memang misterius.. salah satu sebabnya adalah kerana nasib adalah diantara pemandu kejayaan yg nyata.. semakin besar kejayaan itu semakin tergoda nasib untuk berdamping.. disebabkan itulah ketaksuban orang kita semakin menjadi-jadi.. segalanya akan diberikan untuk mengikat nasib.. supaya kertas hijau mereka smakin tebal.. kerusi semakin empuk.. kereta semakin berkelompok.. dan ini belum diperlihatkan lagi sisi buruk nasib iaitu malang... mendengarnya shj sudah membuatkan org lebih takut akan nya berbanding Pencipta mereka. sanggup menggadai akidah demi membuang sisik-sisik malang yg dikhuatiri melekat di kulit mereka..

Subjek yg kedua... Hantu....... wujud kah mereka? Mengikut kajian lisan yg telah dibuat terhadap masyarakat melayu (orang veteran..hehehe) hantu itu wujud! terdapat beberapa ketegori hantu yg telah aku selidik dan terus diklasifikasikan jenis-jenisnya. yg pertama jenis terbang. sememangnya paling popular adalh kak pon dan langsuir. next, jenis berjalan atau berlari, antaranya hantu galah,toyol atau makhluk berbulu.. seterusnya ketegori melompat.. sememangnya yg terkenal ialah pocong dan hantu cina( yg selalu dlm cita hantu cina), kemudian jenis air dn sudah semestinya hantu air.. dan yg paling penting sekali dari kesemua yg d tulis td belum ada satu pun pernah ku jumpa.. maksud ku di sini bukannya utk memberitahu nahas itu kawan ku tetapi syukurlah deria ke enam ku bukan berunsurkan elemen misterius.. namun begitu, aku masih musykil.. terdapat satu pengalaman yg menjadi tanda tanya kepada ku.. adakah itu yg dimaksudkan hantu?
Malam itu terasa sungguh merana kerana berperang dengan sipetualang yg bermaharajalela dikala dini hari itu.. semakin lama semakin gatal.. dengan sejuknya lg, terasa kemenangan bukan di sisiku.. banyak nya nyamuk! aku membuka sedikit mata ku dan melihat ke arah pintu bilik d asramaku.. Sial! kedua-duanya terbuka luas .. baru saja aku tergerak nk menutupnya, aku terpandang sesuatu.. atau seorang.. entah masih samar mungkin disebabbkan mata yg kelat.. ku pejam kembali mataku dan melihat nya sekali lagi.. sah! memang ada seuatu yg bercanggung di atas katil teman sebilik ku..!ku amati benda itu atau makhluk itu tinggi melepasi loker kami.. hitam dan pekat! aku mula cuak.. gatal-gatal tadi berganti gigil.. aku pejamkan mata dan cuba utk tidur, tapi masih tak dapat.. kemudian kedengaran bunyi loker rakan disebelah ku di buka.. sial! makhluk ini di sebelah aku ke? selepas itu TAP! aku x ingat lagi mungkin terpengsan.. hehehe.. keesokkan harinya aku sememangnya buat tak tau sebab 90% otak kiri ku menyatakan itu semua mimpi semata.. petang nya itu aku balik sedikit lambat dan sampai di muka pintu, aku terdengar teman-teman sebilikku bergossip.. "besar.. klu x silap aku lebih tingggi dari loker.. " menyirap darah ku mendengar nya..
namun satu kajian telah dilakukan dimana ia menyatakan bahawa mereka yg selalu minum kopi akan lebih senang bertegur sapa dengan makhluk yg dinamakan hantu ini.ini dapat dibuktikan oleh kajian lisan yg lebih dari 95% orang yg menyatakan kewujudan hantu itu terdiri drpd org tua.. aku masih teringat lagi dlm satu slot rancangan Tanya Linda yg mebicarakan topik Hantu dimana turut sama sekali adalah Datu Fadzilah Kamsah dan Syed Abdullah Bin Syed Hussein Al Attas(uncle seekers).. yg plg ku ingati adalah satu petikan ayat yg dinyatakan oleh Dato, klu tak silap aku ayat nya.. "dalam Al-Quran memang ada di nyatakan tentang Jin, Iblis dan syaitan.. tetapi satu pun tak ada tentang hantu.." jadi?


utk subjek yg seterusnya sememangnya indah.. kontra sama sekali dgn subjek sblm ini.. iaitu cinta.. cinta ini memang mengkhayal.. menghanyutkan.. terumbang-ambing.. diri di ibarat kan seperti dlm lagu Dancing In The Moon Light yg dinyanyikan oleh King Harvest..
yg jauh terasa dekat.. yg lancar rasa tersekat.. yg ditelan tak rasa kelat.. yg di pegang tak rasa kuat.. prcayalah ini bukannya sesuatu yg dibuat-buat.. sebelum memperolehinya terpaksa berdepan dengan Rasa Indah Nyatanya Dari Udara.. ini nama panjang nya, dn sememangnya tak di kenali ramai, tp klu di ringkaskan menjadi R.I.N.D.U.. semua tahu kn? hehehe.. misteriusnya subjek ini adalah pengaruh nya dalam diri kita.. sehinggakan ada yg sanggup menempah hotel tinggkat 7 bwh, sebagai kesimpulan hidup akibat penangan cinta.. nanti akan ku ceritakan lagi subjek ini kerana takkan cukup ruangan ini utk membiaskan warna-warna cinta itu.. so..kesimpulannya.. semuaini bergantung kepada Nya.. sekiranya KehendakNya adlh spy nasib, hantu atau cinta itu berlari kepada kamu.. tunggu sahaja di situ pn sudah memadai..

Chapter 2

kawan.. sahabat.. teman.. semuanya adalah di atas satu garis yang sama.. tahukah anda lagu Zakiah yg asalnya dibawakan oleh Sweet Charity, kemudian dinyanyikan semula oleh Hattan dengan arrangement muzik yg lain dan terbaru lagi dinyanyikan oleh Kumpulan Ahli Fikir.. walaupun rentak dan iramanya berbeda namun lagunya tetap sama.. citarasa dan penilaian seseorang terhadap lagu itu bergantung pada jiwa masing-masing... begitu juga dgn sahabat.. kita semua mempunyai sahabat, tetapi untuk mngklasifikasikan seorang itu sahabat yg baik atau tidak, hanya kita saja yg tahu..

aku pernah mendengar satu ayat yg mengatakan 'sahabat adalah seseorang yg akan menjadi sokongan terakhir di saat kita hendak tumbang'.. mungkin betul atau mungkin tidak. .. pengalaman memiliki sahabat pastinya salah satu dari nikmat yang telah diberikan dan jarang kita syukuri... maksudnya jarang ada yg mendoakan sahabat-sahabat mereka.. kisah sahabat mengingatkan aku semasa minggu pertama aku di sini, dimana aku menghadiri sesi usrah bersama 7 org lelaki di surau kolej kediaman, ketika itu cuti hari raya aidil adha, kebanyakkan pelajar sudah balik meraikan aidil adha bersama keluarga, aku merasa teramat segan dalam sesi pengisian seperti ini , mungkin sebab terlalu lama sudah ku tinggalkan, kalau tak silap kali terakhir adalah semasa di sekolah menengah. hehehe lama kan.. pada sesi tersebut seorang sahabat yg baru aku kenali telah membicarakan tentang pentingnya seorang sahabat dimana beliau mengatakan sekiranya seorang sahabat itu benar-benar ikhlas terhadap kita, maka setiap apa yg dia doakan kepada kita insyaalllah di makbul kan,dan setiap kali kita mendoakan mereka bukan shj persahabatan itu semakin kukuh malah kita akan menjadi lebih disenangi dikalangan sahabat kita.. percayalah kerana aku sudah mengalaminya..

segala yg bermula pasti akan berakhir, dan setiap pertemuan pasti akan di sambut dengan perpisahan.. ai..sudah muak mendengar ayat-ayat seperti ini.. tetapi mengapa kita tidak menyedari bahawa berakhirnya sesuatu itu lebih baik daripada permulaannya.. dan perpisahan itu lebih beerti daripada pertemuan... di uthm ini aku telah dibukakan mata hati ku mengenai intipati persahabatan.. sebelum datang ke sini aku sentiasa memikirkan bagaimana agaknya kehidupan aku nanti tanpa ditemani rakan sekelas ku di Politeknik Kuching.. payah rasanya.. tetapi aku tetap dengan keputusan ku untuk memasuki alam universiti walaupun 2 sahabat baikku menarik diri di saat-saat akhir.. aku menghormati keputusan mereka kerana itu hak mereka, mereka tahu apa yg mereka inginkan.. tidak lama selepas itu tertampal lah satu poster besar di ruang hatiku yg mengambarkan seorang lelaki, bertopi, berseluar pendek paras lutut, menyandang beg pack, membelakangi dirinya sambil mengangkat tangan nya.. di atasnya tertera Campus life.. hahahaha..


aku tidak pernah menyedari disebalik kegusaran aku sebelum menjejakkan kaki ke alam baru ini rupa-rupa ada diselitkan sekali satu skrip cerita. dimana ianya menceritakan pengembaraanku dlm mengharungi suka duka di alam baru ini.. dan yg paling penting bagaimana aku menjumpai barisan laskar pelangi, seperti ikal dalam karya Andrea Hirata, yg sedikit demi sedikit membentuk satu corak indah di baju kehidupanku ini... kesimpulannya? dalam seluruh penceritaan mengenai persahabatan, bab yg paling penting adalah perpisahan, sedarlah bahwa dalam konteks persahabatan, perpisahan membawa maksud satu evolusi baru sedang bermula, dimana diri kita sebenarnya sudah bersedia untuk menemui sahabat-sahabat baru yg akan bersama-sama kita melakar satu lukisan abstrak yg indah dalam hidup kita ..

Thursday, February 26, 2009

Chapter 1

perubahan sentiasa ada dalam diri masing-masing.. seperti adrenalin dalam darah yg mengalir di dlm badan, hanya menanti saat tercetus.. Ianya bukanlah sesuatu yg menghairankan jika mengalaminya, kerna sampai satu saat setiap org akan mengalami nya tanpa mereka sedari.. ini sudah mejadi satu aturan dlm hidup kita dan sebagai bukti kebijaksaanaan tuhan dalam mencorakkan kehidupan kita.. wujudnya perubahan itu dapat dibuktikan dengan namanya.. sebagai contoh perubahan kanak-kanak kepada perlakuaan yg mirip kedewasaan dinamakan remaja.. sedarkah kita bila saatnya kita berubah dari seorang kanak-kanak kepada remaja?


kehidupan memang adil, klu tidak adil bermakna kta mempersoalkan kekuasaan tuhan, betul tak? hahaha … semua nk berjaya, nk kaya raya, nk hidup bahagia, memang lah.. sapa tak nk? org gila shj yg tak nak.. tapi mesti ingat, klu dah mintak bukan main banyak, jangan lh songeh pun banyak.. paham-paham sendiri la.. hehehe

Kegagalan.. Kegagalan sudah seperti kenalan bagi aku, biasala aku ni stok org yg bukan la pandai sangat.. mesti la ada sangkut sikit-sikit.. hehehe.. dah macam2 versi aku dengar org membicarakan tentang kegagalan, ada yg bg tau kegagalan adalah kejayaan yg tertangguh kegagaln adalah percubaan awal untuk berjaya,.. kegagalan adalah ibu yg akan melahirkan kejayaaan… dan yg paling best sekali dan membuatkan aku bersemangat ialah hanya org yg pernah mrasai kegagalan tahu betapa manisnya kejayaan! hahaha

landasan kehidupan berkaitkah dengan angan-angan? entahlah.. tp klu nk cerita pasal berangan, tak da hal punya.. ia memang salah satu dari kehebatan aku… hahaha.. taklah selalu tapi klu sekali berangan memang kaw-kaw punya lah.. tapi, berangan bagus ke tidak? kalau mengikut ajaran ortodoks , berangan tak bagus.. nanti jadi macam mat jenin.. dulu aku dalam kelompok mereka yg berfikiran sedemikian, tp seorang sahabat telah menyedarkan aku, bhw Mat Jenin itu adalah seorang yg berjaya....jika dia masih hidup.. sayang sekali kejayaannya tak terbukti di sebabkan ajal.. klu dia masih hidup sudah tentu dia akan meneruskan perancangannya dan akhirnya menjadi lagenda, bukan sekadar mitos masyarakat melayu.. kalau nak menjadikan angan-angan sebagai landasan kehidupan bukanlah satu perkara yg mustahil tapi harus diingatkan kpd yg muslimin dan muslimah, landasan bg kita adalah Al-Quran dan As-Sunnah.. klu nk membicarakn perkara ini aku memng agak sedikit pengetahuan ku tetapi dengan kuasa tuhan yg maha esa, aku di berikan sahabat, yg sedikit sebanyak menabur benih-benih ilmu agama di fikiranku.. nanti akan ku bicarakan tetang apa yg aku telah pelajari dari sahabatku ini.. berbalik kpd persoaalan td, terdapat ramai mereka yg berjaya yg bermula dengan angan.. antaranya, camelia yg mengaku dia pernah berangan menjadi artis semasa kecil, kate winslate yg berangan menang oscar ketika beliau masih kanak2, steven spielberg, steve tyler dan banyak lagi..

so? kesimpulannya? dalam satu persoalan akan timbul satu lagi persoalan.... dan jawapan akan semakin dekat.... sekiranya dalam proses itu kita paham... maka jawapan akan menunjukkan diri…