selamat menjamu minda...

Thursday, February 26, 2009

Chapter 1

perubahan sentiasa ada dalam diri masing-masing.. seperti adrenalin dalam darah yg mengalir di dlm badan, hanya menanti saat tercetus.. Ianya bukanlah sesuatu yg menghairankan jika mengalaminya, kerna sampai satu saat setiap org akan mengalami nya tanpa mereka sedari.. ini sudah mejadi satu aturan dlm hidup kita dan sebagai bukti kebijaksaanaan tuhan dalam mencorakkan kehidupan kita.. wujudnya perubahan itu dapat dibuktikan dengan namanya.. sebagai contoh perubahan kanak-kanak kepada perlakuaan yg mirip kedewasaan dinamakan remaja.. sedarkah kita bila saatnya kita berubah dari seorang kanak-kanak kepada remaja?


kehidupan memang adil, klu tidak adil bermakna kta mempersoalkan kekuasaan tuhan, betul tak? hahaha … semua nk berjaya, nk kaya raya, nk hidup bahagia, memang lah.. sapa tak nk? org gila shj yg tak nak.. tapi mesti ingat, klu dah mintak bukan main banyak, jangan lh songeh pun banyak.. paham-paham sendiri la.. hehehe

Kegagalan.. Kegagalan sudah seperti kenalan bagi aku, biasala aku ni stok org yg bukan la pandai sangat.. mesti la ada sangkut sikit-sikit.. hehehe.. dah macam2 versi aku dengar org membicarakan tentang kegagalan, ada yg bg tau kegagalan adalah kejayaan yg tertangguh kegagaln adalah percubaan awal untuk berjaya,.. kegagalan adalah ibu yg akan melahirkan kejayaaan… dan yg paling best sekali dan membuatkan aku bersemangat ialah hanya org yg pernah mrasai kegagalan tahu betapa manisnya kejayaan! hahaha

landasan kehidupan berkaitkah dengan angan-angan? entahlah.. tp klu nk cerita pasal berangan, tak da hal punya.. ia memang salah satu dari kehebatan aku… hahaha.. taklah selalu tapi klu sekali berangan memang kaw-kaw punya lah.. tapi, berangan bagus ke tidak? kalau mengikut ajaran ortodoks , berangan tak bagus.. nanti jadi macam mat jenin.. dulu aku dalam kelompok mereka yg berfikiran sedemikian, tp seorang sahabat telah menyedarkan aku, bhw Mat Jenin itu adalah seorang yg berjaya....jika dia masih hidup.. sayang sekali kejayaannya tak terbukti di sebabkan ajal.. klu dia masih hidup sudah tentu dia akan meneruskan perancangannya dan akhirnya menjadi lagenda, bukan sekadar mitos masyarakat melayu.. kalau nak menjadikan angan-angan sebagai landasan kehidupan bukanlah satu perkara yg mustahil tapi harus diingatkan kpd yg muslimin dan muslimah, landasan bg kita adalah Al-Quran dan As-Sunnah.. klu nk membicarakn perkara ini aku memng agak sedikit pengetahuan ku tetapi dengan kuasa tuhan yg maha esa, aku di berikan sahabat, yg sedikit sebanyak menabur benih-benih ilmu agama di fikiranku.. nanti akan ku bicarakan tetang apa yg aku telah pelajari dari sahabatku ini.. berbalik kpd persoaalan td, terdapat ramai mereka yg berjaya yg bermula dengan angan.. antaranya, camelia yg mengaku dia pernah berangan menjadi artis semasa kecil, kate winslate yg berangan menang oscar ketika beliau masih kanak2, steven spielberg, steve tyler dan banyak lagi..

so? kesimpulannya? dalam satu persoalan akan timbul satu lagi persoalan.... dan jawapan akan semakin dekat.... sekiranya dalam proses itu kita paham... maka jawapan akan menunjukkan diri…

No comments:

Post a Comment