selamat menjamu minda...

Image Hosting

Friday, February 27, 2009

Chapter 3

3 subjek misterius yg sentiasa tepantul di cermin kehidupan masyarakat kita iaitu nasib, hantu dan cinta..

bermain dengan nasib bermakna bermain dgn kewarasan.. itulah subjek misterius yg pertama iaitu nasib.. nasib memang misterius.. salah satu sebabnya adalah kerana nasib adalah diantara pemandu kejayaan yg nyata.. semakin besar kejayaan itu semakin tergoda nasib untuk berdamping.. disebabkan itulah ketaksuban orang kita semakin menjadi-jadi.. segalanya akan diberikan untuk mengikat nasib.. supaya kertas hijau mereka smakin tebal.. kerusi semakin empuk.. kereta semakin berkelompok.. dan ini belum diperlihatkan lagi sisi buruk nasib iaitu malang... mendengarnya shj sudah membuatkan org lebih takut akan nya berbanding Pencipta mereka. sanggup menggadai akidah demi membuang sisik-sisik malang yg dikhuatiri melekat di kulit mereka..

Subjek yg kedua... Hantu....... wujud kah mereka? Mengikut kajian lisan yg telah dibuat terhadap masyarakat melayu (orang veteran..hehehe) hantu itu wujud! terdapat beberapa ketegori hantu yg telah aku selidik dan terus diklasifikasikan jenis-jenisnya. yg pertama jenis terbang. sememangnya paling popular adalh kak pon dan langsuir. next, jenis berjalan atau berlari, antaranya hantu galah,toyol atau makhluk berbulu.. seterusnya ketegori melompat.. sememangnya yg terkenal ialah pocong dan hantu cina( yg selalu dlm cita hantu cina), kemudian jenis air dn sudah semestinya hantu air.. dan yg paling penting sekali dari kesemua yg d tulis td belum ada satu pun pernah ku jumpa.. maksud ku di sini bukannya utk memberitahu nahas itu kawan ku tetapi syukurlah deria ke enam ku bukan berunsurkan elemen misterius.. namun begitu, aku masih musykil.. terdapat satu pengalaman yg menjadi tanda tanya kepada ku.. adakah itu yg dimaksudkan hantu?
Malam itu terasa sungguh merana kerana berperang dengan sipetualang yg bermaharajalela dikala dini hari itu.. semakin lama semakin gatal.. dengan sejuknya lg, terasa kemenangan bukan di sisiku.. banyak nya nyamuk! aku membuka sedikit mata ku dan melihat ke arah pintu bilik d asramaku.. Sial! kedua-duanya terbuka luas .. baru saja aku tergerak nk menutupnya, aku terpandang sesuatu.. atau seorang.. entah masih samar mungkin disebabbkan mata yg kelat.. ku pejam kembali mataku dan melihat nya sekali lagi.. sah! memang ada seuatu yg bercanggung di atas katil teman sebilik ku..!ku amati benda itu atau makhluk itu tinggi melepasi loker kami.. hitam dan pekat! aku mula cuak.. gatal-gatal tadi berganti gigil.. aku pejamkan mata dan cuba utk tidur, tapi masih tak dapat.. kemudian kedengaran bunyi loker rakan disebelah ku di buka.. sial! makhluk ini di sebelah aku ke? selepas itu TAP! aku x ingat lagi mungkin terpengsan.. hehehe.. keesokkan harinya aku sememangnya buat tak tau sebab 90% otak kiri ku menyatakan itu semua mimpi semata.. petang nya itu aku balik sedikit lambat dan sampai di muka pintu, aku terdengar teman-teman sebilikku bergossip.. "besar.. klu x silap aku lebih tingggi dari loker.. " menyirap darah ku mendengar nya..
namun satu kajian telah dilakukan dimana ia menyatakan bahawa mereka yg selalu minum kopi akan lebih senang bertegur sapa dengan makhluk yg dinamakan hantu ini.ini dapat dibuktikan oleh kajian lisan yg lebih dari 95% orang yg menyatakan kewujudan hantu itu terdiri drpd org tua.. aku masih teringat lagi dlm satu slot rancangan Tanya Linda yg mebicarakan topik Hantu dimana turut sama sekali adalah Datu Fadzilah Kamsah dan Syed Abdullah Bin Syed Hussein Al Attas(uncle seekers).. yg plg ku ingati adalah satu petikan ayat yg dinyatakan oleh Dato, klu tak silap aku ayat nya.. "dalam Al-Quran memang ada di nyatakan tentang Jin, Iblis dan syaitan.. tetapi satu pun tak ada tentang hantu.." jadi?


utk subjek yg seterusnya sememangnya indah.. kontra sama sekali dgn subjek sblm ini.. iaitu cinta.. cinta ini memang mengkhayal.. menghanyutkan.. terumbang-ambing.. diri di ibarat kan seperti dlm lagu Dancing In The Moon Light yg dinyanyikan oleh King Harvest..
yg jauh terasa dekat.. yg lancar rasa tersekat.. yg ditelan tak rasa kelat.. yg di pegang tak rasa kuat.. prcayalah ini bukannya sesuatu yg dibuat-buat.. sebelum memperolehinya terpaksa berdepan dengan Rasa Indah Nyatanya Dari Udara.. ini nama panjang nya, dn sememangnya tak di kenali ramai, tp klu di ringkaskan menjadi R.I.N.D.U.. semua tahu kn? hehehe.. misteriusnya subjek ini adalah pengaruh nya dalam diri kita.. sehinggakan ada yg sanggup menempah hotel tinggkat 7 bwh, sebagai kesimpulan hidup akibat penangan cinta.. nanti akan ku ceritakan lagi subjek ini kerana takkan cukup ruangan ini utk membiaskan warna-warna cinta itu.. so..kesimpulannya.. semuaini bergantung kepada Nya.. sekiranya KehendakNya adlh spy nasib, hantu atau cinta itu berlari kepada kamu.. tunggu sahaja di situ pn sudah memadai..

No comments:

Post a Comment