selamat menjamu minda...

Thursday, March 12, 2009

Chapter 4

Mencari sesuatu yang ada tapi tak kelihatan. Perkara ini selalunya kita eksperimentasikan di dalam hidup kita secar lansung mahupun tidak. Mungkin ramai lagi yang tidak sedar akan perkara ini walaupun ianya sudah lama terzahir dalam diri mereka. sebenarnya ianya adalah bentuk kehidupan kita, kehidupan yang kita lalui sejak azali lagi memandangkan kehidupan itu tidak mempunyai bentuk simetri. sekiranya kehidupan itu adalah simetri maka semua kita ini boleh menjadi Nostradamus a.k.a. Michel de Nostredame.

pada mulanya aku sendiri tidak menyedari akan perkara ini walaupun pernah dinyatakan oleh salah sorang comrad ku. dia sendiri pernah menyarankan kepadaku untuk melakukan satu eksperimen ringkas.. pada hari itu aku mempunyai kelapangan dan ingin mencubanya dan ternyata.. hipotesis yang diperolehi adalah tidak dalam jangkaan aku kerana ianya membawa kepada kesimpulan yang tak tersimpul.. haha.. terima kasih lintang. pengalaman itu akan menjadi titik permulaan kepada satu tabiat.. hahaha...

apa yang aku maksudkan dengan 'ianya sudah lama terzahir dalam diri mereka' adalah, perkara ini sememangnya kita lakukan. sebagai bukti, manusia mengejar cinta, cinta yang abadi, namun tahukah mereka bagaimana rupanya cinta itu? tapi yang pastinya mereka tahu cinta itu ada. selain itu bagi seorang mukmin yang mencari keredhaanNya dan mengejar pahala, mereka tahu pahala dan keredhaanNya itu tak bisa digambarkan tapi mereka yakin akan kewujudannya!

sekarang persoalan nya, apakah semua yang kita cari dapat di temui? rasanya jawapan yg paling hampir kepada tepat adalah.. bergantunglah..
1) bergantunglah kepada usaha yg dilakukan..
2) bergantunglah kepada cara yang digunakan..
3) bergantunglah kepada kesungguhan yang diberikan..
4) bergantunglah kepada subjek misterius no 1.. iaitu nasib.. hehehe..
5) bergantunglah kepada Nya..



1 comment:

  1. gua hiraq untk Nabi saw, soto nasik utk kite.. tarbiah uluhiyah untk Nabi saw, taufik hidayah utk kite.. pis!

    ReplyDelete