selamat menjamu minda...

Image Hosting

Tuesday, March 17, 2009

Chapter 5

mengisi hati dengan berani.. memang payah..perkataan berani itu sendiri memiliki harga nya yang tersendiri dan tidak semua mampu untuk memilikinya.. apatah alagi untuk disematkan dalam hati nurani..

kita kena berani! berani melawan..berani bangkit.. berani mencuba.. berani berubah.. dan berani itu bukan pada zahirnya yang diutamakan tetapi pada hati! " lu apasal muka hijau...
wa muka hijau talak hal.. yg penting hati manyak merah.." itu yg pernah dinyatakan oleh salah seorang comrad ku.. mungkin berbaur sedikit.. faham-fahamlah sendiri..hehe.. tetapi inilah adlh slh satu contoh yg boleh kita adaptasikan...

bukan berani untuk segala-galanya.. jangan silap di situ... target kita bukan lah berani membuta tuli.. itu berani anjing.. betul.. kalau anda perasan.. anjing yg dibela untuk menjaga rumah memang berani.. apa sahaja yg masuk ke kawasannya akan di kejarnya.. walaupun mereka tak sedar yg dikejar mangsa atau pemangsa.. bukan itu sahaja.. kerana keasyikannya mengejar mangsa sehinggakan rumah yg di jaga tak terjaga... perkara ini pernah dibuktikan dalam rancangan Discoverery Channel, mythbuster. dimana dalam rancangan itu mereka membuktikan bahawa penggunaan anjing sebagai penjaga rumah memang tidak selamat.. dalam slot itu mereka telah membuat satu kandang yang besar... di letakkan sebuah kotak di tengah-tengah kandang itu.. dan disediakan seekor anjing di dlmnya.. misi mereka adalah untuk mendapatkkan benda di dlm kotak itu.. dengan mudah mereka melakukannya... salah seorang mereka di jadikan sebagai umpan kepada anjing tersebut.. dan seorang lagi berlari pergi mengambil benda di dalam kotak itu.. anjing tersebut hanya fokus untuk mengejar umpanan dan tidak lagi peduli pada kotak yg dijaganya.. betapa bodohnya anjing kan... bayangkan kalau situasi tadi terjadi dalam realiti.. pastinya orang yg di dlm rumah itu sudah mati di bunuh penyamun.. berani membuta tuli hanya membawa kepada kebodohan dan kehancuran bukan kejayaan..

kita sering mendengar kata-kata seperti "berani kerana benar" tapi cukupkah keberanian itu untuk menegak kebenaran? berani seperti itu sudah dimakan zaman.. kerna manusia sekarang lebih berani untuk menegak benang yang basah..

biar kita nampak bodoh tapi hati kita teguh..
daripada nampak gagah tapi hati kita goyah..

4 comments:

  1. biar nmpak bodoh jgn hati hudoh..
    dari kita duduk simpuh, baik berdiri sungguh-sungguh, walau diri tak cukup ampuh..
    dari buat sikap acuh tak acuh..
    halangan ayuh kita tempuh..
    biar jatuh, biar luruh..
    rempuh tetap rempuh..

    ReplyDelete
  2. perghh.. boleh thn abg long nie.. hehehe..
    dalam diam mencengkam dalam.... hahaha

    ReplyDelete
  3. 'Berani kerana benar' tidaklah cukup dalam perjuangan.
    Dampinginya dgn Iman dan Ilmu.
    orang nak pertikaikan pun susah & insyaAllah makin berani! (=

    ReplyDelete
  4. haha..akhirnya ada juga yang mengerti maksud ku.. TQ Puteri Cahaya hehehe..

    ReplyDelete